Bra & Dålig Recensent

Varför är seriöst tråkigt?




Jan Söderqvist på SvD är en dålig recensent. Så va det sagt. Att recensioner är subjektivt tyckande och bör betraktas därefter är fakta. Men man kan också likagärna tycka så mycket man vill om tyckandet. Jag tycker Jan Söderqvists recension av The Dark Knight var den sämsta recension jag någonsin läst. Visst, jag är personligen ett stort fan av den nya Batman-filmen och hade kanske inte irriterat mig så mycket om jag inte gillat filmen men när jag läser Söderqvists recension blir jag direkt ledsen.

The Dark Knight enligt Jan Söderqvist

Han har ingen bredd på recensionen, hela texten kan sammanfattas med att han forsöker forklara Jokerns psyke, hans relation till Batman och hur Batmankaraktären utvecklas. Grejen är verkligen inte att det finns ont om plats, snarare tvärtom. Det är någon form av "käraktarsrecension" som dessutom känns slarvigt nedkladdat som om han haft bråttom till deadline och inte missat morgonkaffet. Han ägnar historien och actionsekvenserna två meningar som om detta nog ska ge läsaren någon uppfattning om detsamma Det finns inte en rad, inte ett ord om vare sig musik, foto eller regi. Han berättar heller ingenting om de övriga skådespelare i det stora ensemble filmen har.

Detta är ju inget nytt i sig, s.k. seriösa tidnignar som skriver oseriös skit men man frågar sig ändå... vad är det som händer? Har det blivit så tråkigt att ta något på allvar?

Rikta ert intresse istället åt någon som kan recensera film, Mats Johnson på GP. Jaja, nu var det ju himla lägligt att Mats ger The Dark Knight en femma men läs någon annan av de längre recensioner han har skrivit så marker ni skillnaden. Detsamma gäller för Jan, läs något annat han skriver så märker ni. Jan har en sällsynt formåga att språkligt försöka så mycket men säga så lite. Deras två recensioner på The Dark Knight tycker jag ändå står sig bra som jämförelse mellan en bra och dålig recension. Mats kan pa ett seriöst och intressant sätt ge dig en helhetsbild av vad filmen är och sen tycka något om detsamma.

The Dark Knight enligt Mats Johnson

Om bra film ska ge dig ett helhetsintryck av alla dess komponenter sa ska väl en recension i en seriös svensk dagstidning kunna formedla ett tycke om just helheten, inte nåt jävla intetsägande tonårspladder.

Jan Söderqvist, väntar med spänning på din nästa text.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0