The Third Man och Stillbildsfilm

Vad är svensk film?

Såg precis The Third Man som en del av pågående klassiker-perioden. Stört bra film, lätt bästa noir jag någonsin sett. Inte för att jag har överöst mig själv med noir-rullar genom åren, men ändå... fantastisk film på alla sätt. Ljudbilden, Welles, manus, regi... sån helhetsfilm. Häftigt.Laddade annars hem klassiker av Uwe Boll under natten, filmer som House Of The Dead, BloodRayne och Alone In The Dark är ett måste... inte sett en enda film av vår stjärna herr Boll men ska ha en helkväll någon dag. Jag skummade igenom delar av BloodRayne imorse, fastnade vid en totalt omotiverad sexscen med Kristina Loken, haha, kvalité. Snackade lite med en polare som har sett flera av Bolls filmer, han säger att Alone In The Dark är "... inte ens roligt dålig...". Det är ett kvalitémärke om något.


Sitter i detta nu och försöker styra upp en stillbildsfilm jag knåpar med. Har bombaderat mitt golv med en drös foton som ska sättas ihop till någon sorts story, fast det är inte så mycket story, mer av en känsla jag vill framkalla med bilderna. Det finns såklart ett syfte med dem och en baktanke, fast känslan är ändå viktigare. Chris Markers La Jetée (Terassen) ligger såklart som bakgrundsinspiration och rullar på apparaten.
Och imon är det midsommar. Hade helt glömt denna s.k. högtid tills för några dagar sen då en vän påminde mig. Men glad midsommar på er!


image2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0