Svensk Film

När får Sverige en ny filmautör?

Blev väl sådär mycket modern klassiker. Satte klocken 02:10 faktiskt in Lawrence of Arabia i min dvd-spelare. Kände sedan att det var lite väl mustigt för en natttittning så satte istället på Good Will Hunting, en film jag sett förut men det var längesen och jag gillar den starkt. Tänkte att den kunde vara skönt att somna till, slutade med att jag fastnade totalt och såg klart hela filmen. Väldigt fin liten film, Gus Van Sant kan sina independentstuff och lyckas med små medel göra en gripande film. Sen hjälper ju Afflecks och Damons manus en hel del. De fick ju faktiskt en Oscar för sitt skrivande, välförtjänt tycker jag.

Oj, nu börjar det regna ordentligt, mysigt!

Kom på en sak idag. Jag går ofta och funderar på hur vi kan göra svensk film bättre, vad som är fel med dagens svenska filmklimat etc. MEN, en fråga jag inte ställt mig innan och något som man borde fundera på är följande: Vad är egentligen svensk film? En mycket intressant fråga utan enkelt svar. När t.ex. Tarkovsky kom över och gjorde Offret kallade man det svensk film. Dock kallar man (i alla fall inte jag) t.ex. Lasse Hallströms filmer från Hollywood för svenska filmer. Vart drar man gränsen? Står autörernas estetiska öga som definition eller är det var produktionen är lagd som bestämmer? Hjälp mig! Det är egentligen en fråga att utgå ifrån om man ska analysera dagens filmklimat.

Kommentarer
Postat av: LillaMy

Intressanta reflektioner. Ett välkommet inslag i mitt numer pinsamt analyslösa liv. Kan inte få ned alla frågor ämnet väcker, men visst är det kul att rota i. Jag stannar vid funderingarna kring vad som formar min syn på vad som är svensk film. De intryck jag fått av mina upplevda fragment av kulturarvet samt det ständiga inflytandet av ekonomiska intressent är redan det att ta sig vatten över huvudet för mig. Diffust och osammanhängande, absolut, men vad är inte det...

2007-06-24 @ 12:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0