Is Back

Vad är fel med svensk film?

Tjo. Back from midsommar. En väntad lugn och väldigt trevlig midsommarhelg det var. Egentligen alldeles för mogen för mig men det fick gå. And now it's over. Tillbaka till det hårda livet av att vara ledig. Det är inte lätt det där, vara ledig. Jag försökte förut skissa fram ett schema för att få lite struktur på min annars sjukt slappa vardag. I och med att jag har tre filmer att klippa och sammanlagt åtta kort/lång/novellfilmmanusidéer att skriva på så behövs det fan lite disciplin. Det intalade jag mig själv när jag började skriva på mitt schema för kommande veckan. Jag skrev att jag skulle klippa på en film imorn, sen gick jag och köpte pizza och kollade på Human Nature.

Human Nature. Bra film, kul kombination av att vara både existensiell och gullig. Bitvis riktigt kul, väldigt Kaufman! Jag har personligen alltid haft lite svårt för Tim Robbins. Jag vet inte, hans slöa och insjunkna sätt att prata och röra sig tilltalar mig bara inte. Här funkar han rätt okej. Patricia Arquette är alltid bra och så även Rhys Ifans. Ifans har några riktigt fina scener och som vanlig är hans komiska tajming finfin. Lite kul att Soderbergh länge var intresserad av att göra den här filmen men det slutade med att han gjorde Out Of Sight istället. Han hade tänkt sig en helt annan casting och det hade nog (well, såklart) blivit en helt annan film med han bakom spakarna. Kan rekommendera filmen i alla fall, även om regissör Gondry och Kaufmans samarbete tre år senare skulle blomma ut i smått genialiska Eternal Sunshine Of A Spotless Mind.

image5

Svensk film ja. Detta ständiga alster av problem. Ja, problem. Det är det. Ruben Östlund får inga pengar att göra film fast han är den som borde få det. Roy Andersson ska inte göra mer film och Björn Runge den jävla teaterapan sysslar ju bara med, ja just det, teater. I och för sig har han ett nytt projekt på G fast hans projekt börjar bli glesa á la hans mentor Andersson. Jag hoppas inte han lyssnade för mycket på honom när de hade lunch och Mr. Andersson tyckte att det fanns för lite "exakthet" i svensk film (taget ur hans bok "Konsekvenser" om svenska filmklimatet, läsvärd!). Visst har han rätt på ett sätt att folk gör för lite exakta filmer, jag vet dock inte om Runge är den personen att göra det. Han borde egentligen göra Dogma-rullar med tanke på hur viktigt han tycker det är att jobba nära skådisar, något han älskar. Han skriver i boken att det är hans drivkraft, det som för honom att jobba vidare i de jobbigaste stunderna. Jag tror att Andersson har ett liiiite mer distansierat arbetssätt med skådisar, i alla fall som han jobbar numera. Ruben Östlund däremot, han är en bra person att skapa det som Andersson kallar för "exakthet".

Sen va det Jens Jonsson ja. Han har ju skrivit manus till kommande Ciao Bella, intressant. Haha, okej, the thing is att jag har faktiskt inte sett en enda film han har gjort. Hans samlade kortilmer finns att köpa och tro mig, hade jag haft pengar hade jag varit ägare till den där godbiten för längesen. Som fattig mångsysslare nyttjar jag just nu torrents alla möjligheter, dock är kortfilmer ett relativt begränsat område på internet, som tråkigt vara men fakta är. I alla fall, helvete vad jag skriver. Jaja, det jag ville säga var att hans Ciao Bella känns mycket som en pengapungspåfyllare tills hans "riktiga" projekt kickar in. Han har ju velat göra långfilm länge men ruckar tydligen få cm på hans visioner, något som bolagen är sådär glada över då hans idéer tydligen ska vara lite utanför jantelagarnas härliga ramar.

image13

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ruben Östlund får inga pengar? Han får ju fan tio miljoner. Är inte det pengar? Ja visserligen borde han få tjugo.

2007-07-18 @ 14:35:25
Postat av: LillBo

Oj, visste jag inte. Men det var ju nice. Är det för hans mobiltelefonprojekt eller vet du om det är för något annat? Och visst borde han få mer ändå:)

2007-07-21 @ 18:36:42
URL: http://filmschveden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0