Poliser i Färg

En svensk David Zucker?


image21

Har idag upptäckt var det geniala bakom en av mina absoluta favoritkomedier Naked Gun kommer ifrån. Har väntat länge men jag fick idag tummen ur och fixade hem serien Police Squad, alla sex avsnitten. Ni som har koll vet att den serien låg till grund för filmen Naked Gun. Det är verkligen Zucker-kvalité rakt igenom. Det är också skrämmande tydligt vilka avsnitt som bröderna Zucker INTE varit så involverade i... såklart inte lika roliga. Det bästa är ändå när de driver med många seriers tendens att avsluta varje avsnitt med eftertexter som rullar mot en freezeframe som kommer precis efter att någon har sagt något "kul". I Police Squad stannar de inte upp bilden, utan skådisarna stannar upp mitt i en rörelse som om bilden hade stoppats. Jag dog när jag såg det första gången. Det här är ändå min favorit, slutet från avsnitt 5 (inte 3 som snubben har skrivit).

Väldigt, väldigt många skämt från Naked Gun är oavkortat hämtat härifrån, så härligt att se dem i sitt original. Jag blev så till mig att jag blev tvungen att kolla på Airplane igen. En sjukt rolig film, snäppet mindre rolig än Naked Gun. Jag blev faktiskt också sugen på att se Naked Gun... igen... men jag har verkligen tappat räkningen på antal tittar. Kan fan recitera den filmen i sömnen.

Skönt att det regnar sådana här söndagar när man halva dagen hjälpt sin syster att flytta och inget samvete i världen kan hindra en från att inte göra annat än att titta film and... such... näh, nu ska jag hålla käft och kolla på Seinfeld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0