Inte okej Nolan, INTE okej!

Jag försöker att hålla mitt eget 'skapande' borta från den här bloggen men nån måtta får det va.

Jag tyckte det va något skumt med Nolans nya trailer. När jag såg den för femte gången eller nåt sånt började jag fundera, "men vafan, jag har sett nåt väldigt likt det här förut..." och då kom jag på det.

Säg mig kära läsare om ni inte känner några likheter:


Inception Trailer ???




Airline Trailer ???




Det är en skojtrailer jag gjorde våren 2008 under mitt första år på Filmlinjen vid Fridhems Folkhögskola. Den gjordes för en kortfilm, komedin Airline, som vi hade spelat in då och som skulle ha premiär hösten -08. Jag säger inte att Inception-trailern är rippad, eller jo, det säger jag fanimej. Den är rippad! Hur Nolan eller Lee Smith (som klippt hans senaste filmer) eller vem det nu är som styrt ihop det här, har grävt fram min gamla trailer från min hårddisk vetefan, men rippad är den! Visst, jag har en något mer ironisk ton till hela det pampiga och bryter av med toner av Perez Prado, men ändå! Stilen med en teaser innehållande väldigt få klipp tillsammans med ett stegvis volymökande (jodå, precis likadant!) pulserande "soundtrack" som för att trycka fram bilderna mellan text i klassisk amerikansk snitt som rör sig fram och tillbaka mot åskådaren, jag menar... den likheten kan det inte bara vara jag som känner av.

Det är inte så att Inceptiontrailer är så nyskapande bland trailers så jag påstår inte att jag "var först" med detta trailerkoncept, inte alls. Min trailer va ju ett skämt, en liten pastisch på just sådana trailers. Det kanske säger mer hur typisk Inception-trailern egentligen är när en jävla föredetta-folkhögskolelev gör precis samma sak, för det enda folkhögskoleeleven tänkte va ju: "Nu ska jag göra en fet trailer..."
Ändå, rippad är den.

Ett problem kvarstår dock här att det finns nu folk som kan påstå att "men vadå, du gjorde ju den här inatt efter att du sett Inceptiontrailern som du älskade så". Ja, det kan vara så, jag har inga bevis mer än ett mitt ord vilket jag svär vid min grav på och många vittnen (om någon ville kliva fram här vore jag väldigt glad...) på att min trailer är ett gammalt gammalt verk.

Det är som en vän sa alldeles nyss: "Det är typ samma sak, fast Nolan har mer pengar."

... thank you



PS. Mitt "sound" för trailern kommer från Dance Ejay 5. Hanz Zimmer vs Dance Ejay 5. DS.

Kommentarer
Postat av: Louise

hmm, till och med ljudet är likadant..

Airline ligger på dvoted, för jag har sett den, men inte trailern? Skumt! Intressant!

2009-09-15 @ 09:03:58
Postat av: Ivona Tinkle

http://www.explosm.net/comics/1829/



Good one!

2009-10-18 @ 13:06:13
URL: http://www.ingentingatt.se/wp/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0